Complotul YouTube pentru a reduce la tăcere teoriile conspirației De la pământurile plate până la QAnon până la Covid, gigantul video este plin de dezinformări. Poate el să păstreze marginea nebuniei să nu devină virală?

MARK SARGENT A VĂZUT instantaneu că situația lui se schimbase în rău. Sargent, în vârstă de 52 de ani, volubil, cu părul alb, este un evanghelist de pe pământ, care locuiește pe Insula Whidbey din statul Washington și conduce un Chrysler cu placa de vanitate „ITSFLAT”. Dar este bine cunoscut pe tot globul, cel puțin printre cei care nu cred că trăiesc pe unul singur. Asta datorită YouTube-ului, care a fost o rută atât pentru ideile sale de pământ plat, cât și pentru starul său internațional ulterior. Fost tip de suport tehnic și jucător de pinball virtual competitiv, Sargent fusese mult timp intrigat de teoriile conspirației , de la OZN-uri la Bigfoot până la nemurirea lui Elvis. El i-a crezut pe unii (Bigfoot) și s-a îndoit de alții („Elvis este încă în viață? Probabil că nu. A murit la toaletă cu o grămadă întreagă de droguri în sistemul său”). Apoi, în 2014, a dat peste primul său videoclip de pe YouTube .
Nu se putea opri să se gândească la asta. În februarie 2015, a început să-și încarce propriile meditații, într-o serie numită „Indici de pământ plat”. După cum a reiterat într-un corpus extins de peste 1.600 de videoclipuri, planeta noastră nu este o minge care pluteste în spațiu; este un terariu plat, asemănător Truman Show . Oamenii de știință care insistă altfel greșesc, NASA minte de-a dreptul și guvernul nu îndrăznește să nu se ridice la nivelul dvs., pentru că atunci ar trebui să admită că o putere superioară (extratereștri? Dumnezeu? Sargent nu este sigur despre această parte) a construit lumea terariului nostru. Videoclipurile lui Sargent sunt obiecte lo-fi intenționate. Există adesea o prezentare de diapozitive care ar putea include imagini cu Copernic (înșelat), astronauți în spațiu (fals) sau Antarctica (făcută în afara limitelor de către o cabală de guverne pentru a ascunde marginea Pământului), care apar pe ecran în timp ce vorbește într-un frig, voce vocală off avunculară. Videoclipul de top de pe YouTube al lui Sargent a primit aproape 1,2 milioane de vizualizări și a acumulat 89.200 de adepți - cu greu epic conform standardelor moderne de influențare, dar suficient de solid pentru a câștiga existența din reclame preroll, precum și din concerte cu discursuri și conferințe plătite. El spune că esențialul succesului său a fost sistemul de recomandări YouTube, funcția care promovează videoclipuri pe care să le vizionați pe pagina principală sau în coloana „Următorul” în dreapta oricărui lucru pe care îl urmăriți. „Ni s-a recomandat în mod constant”, îmi spune el. Algoritmii YouTube, spune el, au dat seama că „oamenii care intră pe pământ plat aparent coboară în această gaură de iepure, așa că vom continua să recomandăm”. Savanții care studiază teoriile conspirației își dădeau seama de același lucru. YouTube era un drog de intrare. Un academician care a intervievat participanții la o convenție de pământ plat a descoperit că, aproape pentru o persoană, descoperiseră subcultura prin recomandările YouTube. Și, deși cineva ar putea să ridice din umeri la asta ca o ciudățenie marginală - Ei cred că Pământul este plat, cui îi pasă? Bucurați-vă de nebuni, oameni buni- literatura științifică constată că gândirea conspirativă colonizează adesea mintea. Începeți cu pământul plat și este posibil să credeți în curând că Sandy Hook a fost o operațiune falsă sau că vaccinurile provoacă autism sau că avertismentele lui Q despre pedofilii democrați sunt o problemă serioasă. Odată ce te convingi că faptele bine documentate despre sistemul solar sunt o fraudă, de ce să crezi faptele bine documentate despre orice? Poate că cei mai de încredere sunt cei din afară, cei care îndrăznesc să conteste convențiile și care - așa cum a înțeles Sargent - ar fi mult mai puțin puternici fără ca algoritmii YouTube să le amplifice. Timp de patru ani, videoclipurile plate ale lui Sargent au obținut un flux constant de trafic din algoritmii YouTube. Apoi, în ianuarie 2019, fluxul de noi spectatori a încetinit brusc până la o degajare. Videoclipurile sale nu erau recomandate niciodată la fel de des. Când a vorbit online cu colegii săi de pe pământ, toți au spus același lucru. Oamenii noi nu făceau clic. Mai mult, Sargent a descoperit că cineva - sau ceva - își urmărea prelegerile și lua noi decizii: algoritmul YouTube care recomandase anterior alte conspirații împingea acum mai des videoclipurile de masă postate de CBS, ABC sau Jimmy Kimmel, inclusiv cele care au dezmembrat sau batjocorit ideile conspiraciste. YouTube nu a șters conținutul lui Sargent, dar nu l-a mai stimulat. Și când atenția este moneda, acesta este aproape același lucru.

Comentarii